Review: 'Studenten in de keuken' - 100 recepten

Als student zijnde en een jaar op kamer gewoond te hebben. weet ik hoe het is om iedere avond maar weer een originele en een het liefst nog gezonde maaltijd op tafel te toveren. Ik had zelf compleet geen ervaring met in de keuken staan toen ik net op kamers woonde. Daarbij kwam ook nog eens bij dat ik heel lui was en zelfs geen recepten opzocht op internet. Dat leidde tot vele dagen pasta met salade eten. Haha, niet heel erg gevarieerd dus! Nu woon ik niet meer op kamers, maar laatst vond ik dit handige receptenboekje: 'Studenten in de keuken'. Maar liefst 100 recepten staan in dit kleine boekje! En -serieus- ik wou dat ik dit boekje eerder had ontdekt.

Wanneer je het boekje openslaat vind je eerst dit overzicht wat er in het boek te vinden is. Er is een inleiding met een voorwoord en een register om recepten terug te vinden. Daarnaast bevat het boek vijf verschillende hoofdstukken:

♥ Een stevig ontbijt
♥ Inpakken & wegwezen
♥ Eenvoudige maaltijden
♥ De afhaal voorbij
♥ Een schepje erbovenop

In de inleiding wordt er op een leuke manier verteld wat het studentenleven inhoudt. Naast werken en leren neemt studeren nog veel meer andere verantwoordelijkheden met zich mee zoals koken. Het is heel belangrijk dat je voedzaam eten nuttigt, maar voor studenten is het daarnaast ook nog belangrijk dat dit gemakkelijk en goedkoop kan. Want zoveel hebben studenten ook niet te besteden! Ik zelf vond het altijd 'jammer' om veel geld uit te geven aan eten, als je dit ook aan make-up, kleding of uitgaan kan besteden. En ik had het zelf ook heel erg moeilijk met recepten voor te bereiden, want ik deed nooit onderzoek naar een lekker gerecht. Dan koop je natuurlijk ook veel sneller dingen die je niet nodig hebt.

Ieder hoofdstuk wordt geïntroduceerd met een foto en de titel van het hoofdstuk. Ik vind de vormgeving erg leuk en dat komt vooral omdat het lettertype speels is. Het boek is ook heel rustig qua vormgeving gehouden. Aan één kant staat een foto en aan de andere kant wat tekst. Dit brengt denk ik ook wat orde en structuur in je leven, zodat je even 'rustig' kunt koken en je daarna weer bezig kunt houden met je chaotische studentenleven.

Vooral het hoofdstuk 'Een stevig ontbijt' trekt mij aan: ik vind het ontbijt namelijk de lekkerste maaltijd van de dag! En door de vele receptjes in dit boek kun je iedere dag variëren. Er staan simpele recepten in. Je hoeft dus geen masterchef te zijn om dit te kunnen bereiden. Ook heb je voor de recepten niet veel ingrediënten nodig en dit is voor studenten natuurlijk lekker goedkoop. Erg fijn, want je hebt soms ook kookboeken die beweren erg goedkoop te zijn, maar dat uiteindelijk toch niet blijken zijn! Dit boek is speciaal gericht op studenten en dat zie je overal aan terug.

In elk hoofdstuk vind je dus handige en goedkope recepten. Er staan ook heel veel 'klassiekers' in dit boek, zoals hoe je paprikachips maakt of zelfs hummus. Dit vind ik zó handig! Toen ik namelijk net student was wist ik ook niet eens hoe ik dit soort simpele recepten moest maken! Hoe handig is het dat dit allemaal in één boek staat?

Daarom zou ik willen dat ik dit boek eerder had ontdekt. Dit had me een heleboel pasta maaltijden met wat salade bespaard, haha. Als ik over een jaar (of twee, drie) weer op kamers ga, neem ik sowieso dit boek mee. Ook naar de supermarkt. En dan hoef ik nooit meer té veel uit te geven aan spullen die ik niet nodig heb, want bij elk recept staat beschreven wat je nodig hebt.

Zitten jullie ook al helemaal weg te kwijlen bij het zien van deze foto's? Dat vind ik ook zo gaaf aan dit kookboek: door de foto's krijg je zin om het ook zelf te maken. En natuurlijk gaat het er niet zo mooi uitzien als op de foto's, maar het geeft je wel inspiratie om het te maken.

"Je gaat studeren en het huis uit; er wacht een heel nieuwe wereld vol plezier, vrijheid, nieuwe vrienden en... o ja, studie. En tussen al die opwinding en drukte door zul je ook nog moeten eten, waarschijnlijk zelfs van een beperkt budget. Deze verzameling recepten is ideaal voor de hectische studententijd. Zelfs als je nog nooit een ei hebt gekookt, zul je merken dat koken leuk is en een prima manier om indruk te maken op je medestudenten. Met recepten voor ontbijt, lunch en avondeten, maar ook voor bijzondere gelegenheden, is dit boek dé must-have voor elke student."

Ik vind het een heerlijk boek om naar te kijken. Wat ik het leukst vind aan dit boek is dat het voor studenten is gemaakt. Dit vind je terug in het boek, omdat de recepten makkelijk zijn om te maken en de recepten niet duur zijn. Ik denk ook echt dat dit een aanrader is voor álle studenten. Er staan ook echte klassiekers in dit boek, zoals paprikachips maken of een biefburger maken. Voor diegene (zoals ik) die dus geen held in het koken zijn, is dit hét boek dat je moet hebben.

Studenten in de keuken is voor €4,99 verkrijgbaar bij onder andere Bol.com en Beslist.nl

Welk kookboek gebruik jij heel vaak?

Liefs, Maaike