REVIEW - Het boek 'Hygge' van Meik Wiking

by - juli 05, 2017

In mijn ogen was 'hygge' precies was ik nodig was: een boek vol met tips over hoe je met minder stress door het leven kunt gaan door meer gezelligheid en knusheid toe te voegen aan je leven. Ik zag het boek vaak voorbij komen op social media en op verschillende blogs en ik werd er erg nieuwsgierig naar. Inmiddels heb ik het boek uit en wat ik ervan vond lees je in dit artikel!

In Denemarken wonen erg veel gelukkige mensen. Het land is vaak verkozen tot gelukkigste land van de wereld. Hoe dat kan? De reden hierachter is volgens Meik Wiking, de schrijver van het boek, de betekenis achter 'hygge'. Het woord is niet letterlijk te vertalen, maar in het Nederlands betekent het zoiets als 'gezelligheid' en 'knusheid'. In Denemarken wordt het beschouwd als de mentaliteit voor het leven en het wordt daarom ook volop door hen toegepast. Hoe zij dat doen? Dat lees je in dit boek.

Het boek is eigenlijk één grote uitleg van 'hygge' en hoe je het kunt toepassen in je leven. Je leert wat de Denen eronder verstaan en hoe ze hun leven zo gezellig en knus mogelijk maken. In het begin van het boek staan een aantal feiten over geluk en hoe het kan dat de Denen zo gelukkig zijn. Persoonlijk vond ik dit het meest interessante gedeelte van het boek. De rest van het boek geeft een aantal voorbeelden van 'hygge' en hoe je je leven zelf zo inricht net als de Denen. Je komt dus ook veel over de Deense cultuur te weten en waarom ze bijvoorbeeld zo gek zijn op interieur en hoe ze de 'donkere' dagen doorkomen. Ik vond dit ook mega interessant om te lezen.

Een nadeel van het boek was dat ik hem in één middag uit had. Er staan veel afbeeldingen in en de inhoud gaat niet zo 'diep' als dat ik had verwacht. Ik had meer interessante verhalen verwacht en ik had verwacht dat ik er veel dingen uit zou kunnen halen om toe te passen in mijn eigen leven. Het boek blijft dus een beetje 'oppervlakkig'. Toch vond ik het een enorm interessant boek om te lezen, vooral ook omdat je veel over de Deense cultuur komt te weten. Ook staan er een aantal hyggelige recepten in voor bijvoorbeeld kaneelbroodjes. Ik vind het echt een typisch boek om te lezen in de herfst of de winter, want je krijgt er een erg nostalgisch en knus gevoel van.

Heb jij dit boek ook gelezen? Of zou je het nog graag willen lezen?

You May Also Like